Na twee jaar Schoolschaakplan Westland 2015-2020 laat een tussenevaluatie zien dat het aantal Westlandse jeugdschakers met 100% is toegenomen en schaken onder schooljeugd populair aan het worden is.
In 2016 was de eerste tussenbalans al erg positief. Helaas was er nog geen toename van het aantal Westlandse jeugdschaakleden. Die teller stond, net als in 2015, op 20 jeugdleden. Dat beeld is nu gelukkig veel positiever. Voornamelijk door de goede herstart van de Lierse jeugdafdeling is het aantal jeugdleden in Westland met 100% gestegen tot 40 jeugdleden (Lierse 14 en Schaakmat 26). Daarmee komen we al dicht bij het streefcijfer van 50 jeugdleden in 2020.
Niet minder succesvol zijn de bereikte resultaten op schoolschaakgebied:
1. In twee jaar hebben 481 leerlingen op negen scholen een workshop Chessity gehad en 474 kinderen op zestien basisscholen hebben schaakles gehad van elf schaaktrainers. Het aantal schaaklessen met de Stappenmethode neemt af en het gebruik van Chessity neemt snel toe.
2. Deelname aan schoolschaaktoernooien is t.o.v. vorig jaar met meer dan 50% gestegen.
Drie Westlandse scholen bewijzen dat dankzij Chessity aan de hele klas tegelijk schaakles kan worden gegeven. Bij twee scholen is dit voor het derde jaar op rij in groep 5 en bij een andere school is het voor het tweede jaar voor alle kinderen in de groepen 4 en 5. Bij twee scholen kom ik alleen vier keer in een jaar gratis langs als Chessity-ambassadeur. De derde school heeft mij ‘ingehuurd’ als schaaktrainer. Daar kom ik een keer per maand in de klas en via een uitstekend leerlingvolgsysteem kan ik de voortgang in detail volgen. Met de chatfunctie stimuleer ik de voortgang. Hoe ziet een schaakles met Chessity er gemiddeld uit? Tijdens dat uur kijken we eerst naar de vorderingen. Daarna doen we 20 minuten opgaven en zien ook de minder fanatieke schakers hoe snel een sticker kan worden behaald. Na een aantal lessen gamen de klasgenoten een kwartier in de Arena tegen elkaar; gongschaak is favoriet. Het laatste kwartier komen de schaakborden tevoorschijn en kunnen via het demonstratiebord van Chessity nog enkele tips worden gegeven. Ik blijf ‘schaakmeesster Ard’, maar ik voel me steeds meer coach dan trainer. Alleen deze drie scholen hebben al 210 KNSB-scholierenleden opgeleverd! Landelijk is sprake van en zeer forse toename van het aantal KNSB-scholierenleden. In 2014 waren dit er nog minder dan 1000 en in 2016 zijn het al meer dan 3000 scholierenleden! Chessity heeft daar het grootste aandeel aan geleverd.
Het streven van het Schoolschaakplan Westland blijft om met enthousiasme en kwalitatief goede trainers en trainingsmethoden (Stappenmethode en Chessity) een duurzame relatie op te bouwen met basisscholen in Westland, Hoek van Holland en Midden-Delfland. In de communicatie naar de schoolbesturen leggen we nu het accent op het met Chessity schaakles kunnen geven aan de hele klas, liefst groepen 4 en 5 en te starten met een gratis en vrijblijvend te geven workshop Chessity. De eerste demonstraties voor het seizoen 2017-2018 zijn gepland. Met de toenemende populariteit van schaken onder Westlandse basisscholieren is een belangrijke stap gezet op weg naar een gezond schaakklimaat voor Westlandse schaakverenigingen in 2020. Dat was de aanleiding om te starten met het Schoolschaakplan!
De tussentijdse evaluatie is onder de aandacht gebracht van de HSB, de KNSB en het Chessity-team, omdat uitwisseling van goede ervaringen bijdraagt aan vitale schaakverenigingen. Ik bepleit al twee jaar dat ook elders binnen de HSB de mogelijkheden van Chessity beter worden onderkend en benut. “Onbekend maakt onbemind.” Laten we daar z.s.m. verandering in aanbrengen! Bij Chessity liggen sinds kort verzoeken van acht scholen uit Delft, Den Haag, Rijswijk en Zoetermeer voor een workshop Chessity. Geïnteresseerden in de tussentijdse evaluatie kunnen meer informatie krijgen bij de coördinator van het Schoolschaakplan Westland: Ard Dekker.