4e HSC / De Legibus Open: GM Epishin wint weekendtoernooi

Tijdens het laatste weekend van juni vormde Partycentrum De Molen in Helmond voor de vierde keer het decor voor het HSC / De Legibus Open. Een negenrondig weekendtoernooi, verdeeld over twee dagen. Vijf ronden op zaterdag en vier ronden op zondag. Met drie kwartier speeltijd per persoon voor een hele partij.

Naast het presenteren van een prima schaaklocatie zorgt de Helmondse Club tevens voor de lunch op beide dagen en is er voor het avondeten ruim de tijd om gezamenlijk naar chinees-indisch restaurant Kota Radja te gaan. Om op het gemak te kunnen eten.

Bij deze vierde editie was er nog een bijzondere toegift: gezamenlijk live naar de WK-wedstrijd Nederland-Mexico kijken onder het genot van een frietbuffet tijdens de pauze van de wedstrijd.

Er waren 44 deelnemers aangemeld, waarvan bijna een kwart van het internationale gezelschap titelhouder. De strijd om de hoofdprijs werd gedurende het gehele toernooi fel gestreden, waarna de rus GM Vladimir Epishin en canadees IM Aman Hambleton met 7 punten aan de hoogste score kwamen. De TPR van de rus is net een fractie hoger, waardoor hij de vierde editie van HSC / De Legibus Open op zijn naam schrijft.

Vanuit de Haagse Schaakbond is Paul Koks deze maand voor de tweede keer naar zuid-oost brabant afgereisd.

Foto HSC Legibus Open
foto door HSC
Persoonlijk verslag

Het toernooi opende voor mij met een overwinning tegen een tegenstander die niet kwam opdagen en daardoor mijn 1.d4 niet wist te weerleggen. Dat werd gecompenseerd met een reeks tegenstanders tegen wie ik serieus aan de bak mocht.

In de tweede ronde komt de Najdorf op het bord in de partij tegen Joep Nabuurs, die in de slotronde van de KNSB-competitie in het Nationale Schaakgebouw in aktie kwam. Om op bord 1 Arie Werksma op remise te houden. In onze partij denk ik er even niet aan dat 8…Pc6 niet handig is, als 5…a6 gespeeld is. Waarom niet; dat wordt langzaam maar zeker duidelijk. Ik krijg een enorme ontwikkelingsachterstand, waarna er geen tegenspel meer te creëren is zodra de zwarte pionnen op de damevleugel geruimd zijn en de éne witte pion een meerderheid is, die niet meer afgestopt kan worden.

De derde ronde komt er tegen de zwarte formatie van Jerzy Cebula een geweigerd damegambiet op het bord, waarbij zwart een paar keer subtiel tempi kan winnen om dit vervolgens soepel uit te spelen.

Ronald Gouma beantwoord 1…c5 met de alapin-aanpak. Waarna er een lange boeiende positioneel gelijkwaardige strijd ontstaat. Die uiteindelijk verloren gaat.

Na een retourtje Kota Radja – waar we over drie lange tafels verspreid opgesteld werden – komt er opnieuw een geweigerd damegambiet op het bord, met deze keer de zwarte formatie van Nico Vissers op het bord. Na positioneel getouwtrek wordt met een slotakkoord met nog één zet te gaan de volgende stelling bereikt.

Diagram 1 Koks-Vissers
stelling met wit aan zet

Le6+ is de volgende zet, waarna zwart inziet dat er een stuk verloren gaat.

Ik blijf nog even hangen om de slotfase van Brazilië-Chili te kijken om vervolgens een vlotte thuisreis te ondervinden.

Tweede toernooidag

Zondag wordt geopend met een engelse strijd tegen Roland Robinson, waarbij er even onzorgvuldig gehandeld wordt. Waardoor wit een beslissende doorbraak kan forceren. Ook in de tweede partij van de zondag wordt er lang zorgvuldig gestreden en weet ik in een geweigerd damegambiet ruimte voordeel te creëren tegen de zwarte stukken van Jan Broekhuis en heb met materieel evenwicht een pionnenmeerderheid op de damevleugel. In plaats van de pionnenopmars meteen voor te bereiden besteed ik een drietal zetten met dame- en torenmanoeuvres op de koningsvleugel. Waardoor het tempo-voordeel dat zwart daardoor bereikt in het eindspel subtiel en leerzaam tot uiting komt.

Na deze intensieve partij lukt het tijdens de twee laatste ronden niet meer om de optimale concentratie op te pakken om er een strijdbare stelling op na te kunnen houden. Om mij heen merk ik dat ik niet de enige ben die daar 'last' van heeft. De sfeer is er niet minder om. Want er wordt ondertussen uitgekeken naar de live-uitzending van Nederland-Mexico, terwijl de oranje-sfeer er al de hele dag rondhangt.

Nederland-Mexico

Tijdens de voorbeschouwingen worden hier en daar al enkele plaatsen in het bargedeelte van het Partycentrum ingenomen. Doch de wedstrijd begint niet voordat de ceremonie rond de prijsuitreiking van het weekendtoernooi netjes en onder ieders belangstelling wordt voltrokken.

Het Nederlands Elftal voelt perfekt aan hoe de stemming er in de zaal geleidelijk opgevoerd moet worden en speelt een rustige, solide eerste helft. In de pauze is er tijdens het frietbuffet bij een deelnemer een fascinerend eetgedrag waar te nemen, die je normaal alleen in films ziet.

De tweede helft vormt het hoogtepunt van het laatste weekend in juni, met een spectaculair voetballend Nederland dat in de slotminuten plaatsing voor de kwartfinale weet af te dwingen.

Nieuwe NS-attractie

Tijdens de thuisreis probeert de NS dit spectakel te overtreffen door ter hoogte van Golfterrein Best de nieuwe attractie Survival Traveling te introduceren. Waarbij er via een noodbrug van een koplopertrein op het ene spoor naar een sprinter op het andere spoor overgestoken wordt.

Kabelbreuk op het trajekt Eindhoven – Best leidde deze attractie in. Met anderhalf uur vertraging wordt er veilig thuis gekomen en een schitterend weekendje afgesloten.

Paul Koks
sg Discendo Discimus

ronde wit   zwart uitslag
1 Paul Koks Bert van de Donk 1 – 0
2 Joep Nabuurs Paul Koks 1 – 0
3 Paul Koks Jerzy Cebula 0 – 1
4 Ronald Gouma Paul Koks 1 – 0
5 Paul Koks Nico Vissers 1 – 0
6 Roland Robinson Paul Koks 1 – 0
7 Paul Koks Jan Broekhuis 0 – 1
8 Jos Rongen Paul Koks 1 – 0
9 Paul Koks Elric Wanner 0 – 1
ronde pnt gewonnen remise verloren % positie
1 1 1 0 0 100 22
2 1 1 0 1 50 16
3 1 1 0 2 33 26
4 1 1 0 3 25 34
5 2 2 0 3 40 29
6 2 2 0 4 33 33
7 2 2 0 5 29 37
8 2 2 0 6 25 39
9 2 2 0 7 22 42

Plaats een reactie

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann

    Laat zien dat je geen robot bent door de volgende afbeelding te kiezen Auto.